Kurs module 3: Reprasjon av høyvoltbatterier
Praktisk informasjon:
Kurse varighet 3 dager og 3 timer selvstudie før kurs oppstart.
Vanskelighet grad 3. Alle Må ha gjennomført sikkerhetskurs
Kursdetaljer:
Høyspentbatteriet er hjertet i elbilen, slik forbrenningsmotoren er til et konvensjonelt kjøretøy. Dette er den dyreste komponenten i kjøretøyet, omtrent 42 % av totalprisen. Batteriet er ansvarlige for å lagre energien når dette lades gjennom det eksterne strømnettet eller fra den elektriske motoren under regenerativ bremsing, og for å forsyne elmotoren med kraften og energien som er nødvendig for kjøretøyets ønskede ytelseskrav. Høyspentbatteriet vil etter som de blir eldre miste evne til å lagre energi, enten på grunn av feil bruksmønster eller de har nådd Max antall lade sykluser som dette er konstruert for. Høyspentbatteriet bruker en datamaskin «BMS» som samler inn data fra batteriet. Datamaskinen styrer hvor mye energien som kan lagres i dette enkelte batteriet og hvor mye av den lagrede energien som kan brukes.Det er datamaskin «BMS» som overvåker og styret alle de interne komponenter i selve batteriet og kommunisere med bilen Can Bus system. Diagnostisering av eventuelle feil utføres ved se på data som BMS har samlet ved hjelp av en egnet diagnose verktøy. Diagnostisering /reparasjon er ikke alltid like enkelt da,
det er kun noe av data verdien som har en standardisert.
Hovedmålene med dette kurset er:
Kurset har søkelys på å utvikle holdninger, ferdigheter og kunnskaper innen reparasjon og håndtering av høyvoltbatterier i elbiler
Følgende emner blir bl.a. gjennomgått:
Lover og forskrifter
Risiko for brann og personskade
Forslag til tekniske brannsikringstiltak
Verneutstyr som er nødvendig
Kjennskap til relevant førstehjelp og god beredskap
Konsekvenser av feil batterihåndtering
Bruk av forskjellige måleverktøy for å diagnostisere feilen
Krav til eventuell dokumentasjon etter en endte reparasjon
Vedlikehold av kunnskaper
1.- Egenskaper og størrelser på høyspentbatterier
1.1.- Batterityper og tekniske egenskaper
1.2.- Størrelser på høyspentbatteriene og oppgradering til større batterier
1.3.- Serie- og parallellkoblinger
1.4.- Kunnskapsprøve
2.- Høyspentbatteriet
2.1.- Innvendig struktur
2.2.- Litium-ion-celler
2.3.- Koblingsboks
2.4.- Sensorer
2.6.- Sikkerhetselementer
2.7.- Elektronisk styreenhet (BMS)
2.8.- Termisk styring av høyspente batteri
2.9.- Spenningskontroll av høyspentbatteriet
2.10.- Kunnskapsprøve
3.- Vedlikehold, diagnose og kontroll av høyspentbatterier
3.1.- Måle- og kontrollutstyr
3.2.- Vedlikehold av høyspentbatterier
3.2.1.- Utbedre feil i celler/moduler
3.2.2.- Feil i andre høyspentbatterikomponenter
3.2.3.- Strømlekkasjefeil «isolasjon test»
3.2.4.- Modul/cellebalansering
3.2.5- Tetthetstest av batteri kassen
3.3.-Koding og tilpassing av nye eller brukte deler
3.3.1.- Praktisk test av kunnskap
4.- Demontering og montering av høyspentbatteriet i elektriske kjøretøy
4.1.- Demontering av batteriet i bilen/ lagre eventuelt data fra bilen
4.2.- Remontering av batteriet i bilen/ koding av styreenheter
4.3.- Praktisk test av kunnskap
5.- Demontering av skadet høyspentbatteriet i elektriske kjøretøy
5.1.- Lithium-ion-batterier sikkerhet
5.2.- Resirkulering av høyspentbatteriene
5.3.- Praktisk test av kunnskap
Noe spøsmål send en epost